اخبار بورس و بازار سرمایه

اخبار روز

instrument

"تجلی" گشایش می یابد

عصر مالی

به گزارش عصرمالی، شرکت فرابورس ایران از گشایش نماد معاملاتی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات خبر داد. بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی "تجلی" روز شنبه مورخ 1400/11/02 در بازاری عادی گشایش خواهد یافت. گفتنی است، کارگزاران عضو فرابورس نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی حداکثر تا پایان روز چهارشنبه 1400/10/29 اقدام کنند.

فرابورس

instrument

وزارت نفت مانع اجرای نوسازی ناوگان توسط خودروسازان است؟

پدال نیوز

به گزارش پدال نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - توسلی مهر گفت: هم اکنون 321 هزار دستگاه اتومبیل آلایندگی در کشور ایجاد می کنند. در شهر تهران نیز سالانه 8 هزار و 600 تن آلاینده ایجاد می شود که 70درصد آن متعلق  به خودروهاست که از این 70 درصد 85 درصد آن مربوط به خودرو های تجاری است. به گفته مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دیزل، امسال در بخش خودروسازی در ایران خودرو دیزل 4 هزار و 200 دستگاه کامیون و 500 دستگاه اتوبوس تولید شده و در حال حاضر یورو 4 تولید ولی تمام موتور های ما به استاندارد یورو 5 تبدیل شده است. هزینه آلودگی در شهر تهران سالانه 2.6 میلیارد دلار و سهم هزینه اتوبوس و کامیون 1.5 میلیارد دلار است.

خاور
خودرو

instrument

زمان بازگشت بورس فرا رسیده است؟

بورس آن

بورسان: شاخص کل در محدوده یک میلیون و 276 هزار واحد قرار دارد به نحوی که روند شاخص بورس به شدت نزولی است در این بین برخی از سهامداران امیددارند که بازارسهام حداقل به حالت عادی خود برگردد و ضررهای خود را دربازگشتی باشکوه جبران کنند اما بازگشت بورس ممکن است و بازارسهام در چه صورت و چه زمانی ممکن است برگردد؟ گفت وگوی بورسان با حامد ستاک کارشناس ارشد بازار سرمایه

شاخص_قیمت_(هم_وزن

instrument

دریافت جایزه ملی مدیریت مالی ایران توسط بانک ایران زمین

نبض بورس

دریافت جایزه ملی مدیریت مالی ایران توسط بانک ایران زمین 17:39 - 28 دی 1400 پ بانک ایران زمین در دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، موفق به دریافت تندیس این مراسم شد. دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، روز سه شنبه 28 دی سال 1400 با حضور جمعی از مسیولان کشوری، مدیران شرکت ها و اساتید دانشگاه در سالن اجلاس سران، برگزار شد که در این مراسم مجید رضی زاده معاون مالی و پشتیبانی بانک به عنوان نماینده این بانک تندیس بلورین دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران را دریافت کرد. جایزه ملی مدیریت مالی ایران که از سال 1389 هر ساله برگزار می شود، بسترساز بهبود و ارتقای سطح مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت ها و سازمان های شرکت کننده است. حمایت مدیریت مالی حرفه ای در مسیر دستیابی به جایگاه واقعی در شرکت ها و سازمان ها، تشویق و ترغیب شرکت ها برای انجام خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف و زمینه های بهبود، ایجاد فضای رقابتی مناسب و حرفه ای شرکت ها و سازمان های ایرانی، تعریف راهبردی از مدیریت مالی و اقتصادی سازمان در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک، معرفی و قدردانی از شرکت ها و سازمان های برتر در حوزه مالی و اقتصادی، فراهم کردن امکان تبادل تجربیات موفق مدیران مالی از جمله اهداف برگزاری این جایزه عنوان شده است. مطالب مشابه گشایش در این چند نماد معاملاتی وزمین دست به افشای اطلاعات زد دو نماد در آستانه بازگشایی توقف در این نماد معاملاتی خبری مهم برای سهامداران وزمین ج دامنه نوسان از چه زمانی تغییر می کند؟ وزمین کی بازگشایی می شود؟ تخصیص منابع بانک ایران زمین به تولید ایران زمین، بانک پیشرو بانک مرکزی افزایش سرمایه 400 درصدی بانک ایران زمین را تایید کرد اصلاح قانون صدور دسته چک برای مشتریان حقوقی تگ ها: بانک ایران زمین 0

وزمین

instrument

رشد 93 درصدی سوددهی قصف ها

نبض بورس

رشد 93 درصدی سوددهی قصف ها 17:12 - 28 دی 1400 پ شرکت قند اصفهان در 9 ماه ابتدایی سال مالی جاری با رشد 93 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل 95.5 میلیارد تومان سودخالص شناسایی کرد. به گزارش نبض بورس، شرکت قند اصفهان با نماد معاملاتی قصف ها در دوره مالی 9 ماهه منتهی به آذرماه سال مالی 1400 با رشد 105 درصدی نسبت به دوره یاد شده در سال مالی قبل، 800.7 میلیارد تومان درامد عملیاتی با بهای تمان شده 654.9 میلیارد تومانی کسب کرده است. سودناخالص و سودعملیاتی شرکت در این دوره به ترتیب با 126 و 117 درصد رشد به 145.8 و 133.8 میلیارد تومان رسیده اند. قصف ها در 9 ماهه نخست سال جاری 95.5 میلیارد تومان سود خالص معادل 490.2 تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده است که 93 درصد بیشتر از سود شرکت در 9 ماهه سال گذشته است. مقدار فروش شکر تولیدی از چغندر با رشد 24 درصدی در این دوره به خدود 54 هراذ تن رسیده است. نرخ فروش این محصول با 85 درصد افزایش در این دوره 11.8 میلیون تومان در هر تن گزارش شده است. منبع: بااقتصاد مطالب مشابه برترین نمادها در هفته ای که گذشت شفاف سازی 4 ناشر در کدال نمادهای پر تراکنش بورس کدامند؟ فروش خوب این نماد در مهرماه صنایع مثبت بورس مشخص شدند تگ ها: سال مالی سود عملیاتی رشد فروش نرخ فروش سود هر سهم قصفها 0

قصفها
instrument

زیان این نماد کمی کاهش یافت

نبض بورس

زیان این نماد کمی کاهش یافت 17:07 - 28 دی 1400 پ شرکت پارس سرام در دوره 3 ماهه منتهی به آذرماه 492 میلیون تومان زیان شناسایی کرد که 304 میلیون تومان کمتر از زیان شرکت در سال قبل است. به گزارش نبض بورس، شرکت پارس سرام با سال مالی منتهی به پایان شهریور، در دوره سه ماهه به درآمد 15.7 میلیارد تومان و بهای تمام شده 13.9 میلیارد تومان رسیده که به ترتیب افزایش 46 و 27 درصدی را نشان می دهند. زیان ناخالص این شرکت در دوره مشابه قبل به سود ناخالص 1.7 میلیارد تومانی بدل شده و زیان عملیاتی نیز به سود عملیاتی 717 میلیون تومانی رسیده است. با توجه به افزایش قابل توجه هزینه های مالی زیان خالص کمی بهبود داشته و از 796 میلیون تومان به 492 میلیون تومان رسیده و به ازای هر سهم زیان خالص 5 ریالی محقق شده است. فروش مقداری کسرام در دوره سه ماهه اول 22 درصد کمتر از مدت مشابه قبلی بوده است. منبع: بااقتصاد مطالب مشابه گشایش در این نماد معاملاتی دلیل توقف این نمادها چیست؟ نمادهای پر تراکنش بورس کدامند؟ مثبت ترین و منفی ترین نمادهای بورس حقوقی ها امروز چه سهم هایی را خریدند؟ در هفته پیش رو کدام نمادها مجمع برگزار می کنند؟ ج کدام نمادها در انتظار افزایش سرمایه هستند؟ نوسان قیمت در این نماد تگ ها: سال مالی زیان خالص سود عملیاتی فروش سهم کسرام 0

کسرام

instrument

وضعیت بورس فرابحرانی است / زنگ خطر برای بازارهای مالی به صدا درآمد؟

تجارت نیوز

به گزارش تجارت نیوز، کمبود نقدینگی در بورس در کنار بی توجهی مسیولان به بازار سرمایه و خلف وعده مسیولان بازار سرمایه را بیش از پیش بحرانی کرده است. امروز شاخص کل 30 هزار واحد ریخت و وضعیتی که کارشناسان برای ادامه بازار متصورند بهتر از امروز نیست. محمد خبری زاد، کارشناس بازار سهام گفت: روند بی پولی و حجم کم معاملات بازار سهام ادامه دارد و در حال بدتر شدن است. این وضعیت مانند گوله برفی است که در حال سقوط از کوه بزرگتر می شود. بازار به حال خود رها شده و مسیولان بازار سهام وضعیت منفعلانه ای نسبت به آن دارند و عملا هیچ کاری انجام نمی دهند. وی ادامه داد: علاوه بر این خبرهایی از عدم تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی ها رسید. حتی اعلام کردند شانس آوردید نرخ را روی 5000 تومان ثابت نکردند. این یعنی در بدنه دولت بر خلاف تمام شعارها، بازار سرمایه اصلا اهمیتی ندارد و این موضوع باعث خشم و عصبانیت در کنار ناامیدی مفرط سهامداران شده است. خروج 700 میلیارد پول حقیقی در یک روزخبری زاد بیان کرد: امروز شاهد خروج بیش از 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم. حدود 30 درصد از ارزش معاملات خرد بازار از بورس خارج شد. همه این موارد نشان می دهد وضعیت بورس فرابحرانی است. این وضعیت به بازار سرمایه ختم نمی شود و به سمت بازار پول هم سرایت خواهد کرد و اثرات منفی آن را خواهند دید. این کارشناس عنوان کرد: وقتی ما اعتراض می کنیم می گویند یک سری دلال بورس که تا الان سود کردند اعتراض می کنند. در حالی که ما برای خودمان این حرف ها را نمی زنیم. ما می بینیم چه بلایی بر سر بازار سرمایه و در ادامه سایر بازارها می آید. اگر وضعیت امروز ادامه یابد روند فردا هم مثل امروز منفی است. کم پولی و بی توجهی به بازار بیشترین ضرر را به بورس می زند. آخرین پیش بینی از بازار سهام را هر روز ساعت 17 در صفحه پیش بینی بورس تجارت نیوز بخوانید.

شاخص_قیمت_(هم_وزن

instrument

معاملات مشکوک دو پتروشیمی، سه شرکت بیمه، دو سهم سیمانی + 8 نماد

بورس پرس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان معاملات چهارمین روز کاری این هفته، بازار سهام با گرایش منفی و کم حجم آغاز به کار کرد و در نهایت، شاخص بورس با ریزش 30 هزار و 536 واحدی و عقب نشینی در کانال یک میلیون و 275 هزار تایی به معاملات روزانه پایان داد. به این ترتیب، بیش از 3 و 2.2 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات هم به سرمایه گذاری سهام عدالت کرمان، ایران خودرو، بانک ملت به همراه سرمایه گذاری توسعه و عمران کرمان با تقاضای 245، 234، 230، 197 و 175 میلیون سهمی تعلق گرفت. در این میان، بررسی اطلاعات پردازش اطلاعات مالی مبنا نشان داد 15 شرکت با داد و ستد 12 تا پنج برابری نسبت به میانگین یک ماهه در زمره معاملات مشکوک قرار گرفته اند. در صدر این فهرست، معادن منگنز ایران شرکت حاضر در بازار دوم بورس با رشد 4.6 درصدی قیمت سهام و صف خرید، شاهد داد و ستد 15.5 میلیون سهمی شد. در ادامه هم شرکت های مرآت پولاد، سیمان مجد خواف، بیمه سامان، پتروشیمی امیر کبیر، کاشی پارس، بیمه اتکایی امین، پگاه فارس، سرمایه گذاری ارس صبا، پتروشیمی مارون، هلدینگ سیدکو، رایان سایپا، بیمه رازی، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و سرمایه گذاری مسکن شمال شرق، معاملات مشکوک امروز شدند. حضور دو پتروشیمی، سه شرکت بیمه، دو سهم سیمانی به همراه 8 شرکت بورسی و فرابورسی از جمله نکات جالب این فهرست بود. برای مشاهده اطلاعات دیگر مانند گزارش وقایع بازار، بازدهی ماهانه سهام و صنایع و … می توان به rahavard365. com مراجعه کرد. تلگرام اصلی بورس پرس: t. me/boursepressir انتهای پیام


instrument

تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی)

تحلیل بازار

به گزارش بازار، کارگزاری امین آوید، تحلیل بنیادی شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) را منتشر کرد. در 12 تیر ماه 1351، شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان، تشکیل و در سال 1355 به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیت های معادن مس کشور است تغییر نام داد. از وظایف این شرکت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری می‫ باشد. معادن مس سرچشمه و میدوک در کرمان و معدن مس سونگون در آذریایجان شرقی از مهمترین معادن مس کشور به شمار می‫ رود. دریافت فایل کامل گزارش

فملی

instrument

همراه اول تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران را دریافت کرد

انتخاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab. ir): همراه اول برای پنجمین سال پیاپی، موفق به دریافت تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد. به گزارش انتخاب به نقل از شرکت ارتباطات سیار ایران، دوازدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران، صبح روز سه شنبه 28 دی 1400، با حضور سید شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، هادی قوامی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت اقتصاد و امور دارایی و جمعی از مسوولان کشوری، مدیران شرکت ها و اساتید دانشگاه در مرکز همایش های بین المللی اجلاس سران، برگزار شد. در این دوره با اعلام نتایج ارزیابی ها توسط کمیته داوران، «همراه اول» با توجه به شفافیت مالی برای پنجمین بار پیاپی حایز امتیاز لازم برای دریافت تندیس زرین، بالاترین سطح جایزه شد. جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سه بخش تندیس، تقدیرنامه و گواهینامه به شرکت های حایز رتبه به صورت سالانه اعطا می شود. در این دوره که فقط شش بنگاه اقتصادی موفق شدند در سطح تندیس حضور یابند، همراه اول بر جایگاه نخست در میان آن ها ایستاد. همراه اول تنها بنگاه اقتصادی ارتباطی کشور است که موفق به دریافت تندیس زرین این جایزه شد. جایزه ملی مدیریت مالی ایران که از سال 1389 هرساله برگزار می شود، بسترساز بهبود و ارتقای سطح مدیریت مالی و اقتصادی در شرکت ها و سازمان های شرکت کننده است. حمایت مدیریت مالی حرفه ای در مسیر دستیابی به جایگاه واقعی در شرکت ها و سازمان ها، تشویق و ترغیب شرکت ها برای انجام خودارزیابی و شناخت نقاط قوت و ضعف و زمینه های بهبود، ایجاد فضای رقابتی مناسب و حرفه ای شرکت ها و سازمان های ایرانی، تعریف راهبردی از مدیریت مالی و اقتصادی سازمان برای دستیابی به اهداف استراتژیک، معرفی و قدردانی از شرکت ها و سازمان های برتر در شاخص های مالی و اقتصادی، فراهم کردن امکان تبادل تجربیات موفق مدیران مالی از جمله اهداف برگزاری این جایزه عنوان شده است. لینک کوتاه کپی لینک

همراه

instrument

افت 30 هزار واحدی شاخص کل/ نبود نقدینگی، متهم ردیف اول

تجارت نیوز

به گزارش تجارت نیوز، بازار سهام در ادامه روند منفی روزهای گذشته با شدت بیشتری امروز نیز منفی بود. شاخص کل با 2٫3 درصد منفی کانال 1٫3 میلیون واحد را از دست داد. علاوه بر افت بیش از 30 هزار واحدی شاخص کل و ورود به کانال یک میلیون و 275 واحد، شاخص هم وزن نیز 2٫3 درصد منفی بود. ارزش معاملات امروز حدود 2600 میلیارد تومان بود و نسبت به روز گذشته نیز افت داشت. فولاد، فارس، کگل و فملی تاثیرگذارترین نمادها در افت شاخص کل امروز بودند. برترین گروه های صنعتی امروز شیمیایی، فلزات اساسی و خودرو بودند. بیشترین ارزش معاملات امروز برای نمادهای کمند، فولاد و امین یکم ثبت شد. بیشترین حجم معاملات نیز به وسکرمان، خودرو و خساپا تعلق داشت. شاخص کل فرابورس نیز با 215 واحد افت وارد کانال 17 هزار و 662 واحد شد. نمادهای زاگرس، هرمز، کگهر و شگویا بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل فرابورس را ثبت کردند. پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام گفت: بازار امروز در ادامه بازار روزهای گذشته کم حجم تر و منفی تر بود. نبود نقدینگی باعث وضعیت حال حاضر است و تا حدودی منطقی نیز به نظر می رسد. با تغییر مداوم تصمیماتی که گرفته می شود از جمله نرخ خوراک پتروشیمی، نرخ گاز صنایع و … در کنار عدم تحقق وعده ها، سرمایه گذار مجاب به ورود پول به بازار نمی شود. وی ادامه داد: گزارشات نه چندان خوب و ناامیدکننده صورت های ملی 9 ماهه شرکت ها مزید بر علت و باعث شده خریداران برای ورود به بازار تعلل کنند. آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت نیوز بخوانید.

شاخص کل
instrument

نتیجه دومین مجمع "امین" بعداز حضور در بورس/زمان توزیع سود 69 تومانی هرسهم

بورس پرس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت تامین سرمایه امین که با عرضه اولیه 15 درصد سهام و کشف قیمت 1040 تومانی هرسهم از 15 مرداد سال گذشته به جمع شرکت های بازار سهام پیوسته، صبح امروز اقدام به برگزاری دومین مجمع سالانه بعد از حضور در بورس تهران کرد. براساس این گزارش در این مجمع که با حضور اکثریت سهامداران در محل شرکت برگزار شد پس از قرایت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به شهریور 1400 و نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت، صورت های مالی تصویب و به پیشنهاد هیات مدیره مقرر شد از 728 ریال سود محقق شده هر سهم، 690 ریال سود نقدی معادل 95 درصد توزیع شود. سود سهامداران حقیقی با مراجعه به شعب بانک ملت و همراه داشتن اصل کارت ملی و اعلام کد سهامداری و صندوق ها و سبدهای سرمایه گذاری از طریق واریز به شماره حساب بانکی معرفی شده از اول تیر سال 1401 پرداخت می شود. سود سهامداران حقوقی هم از اول مرداد سال آینده از طریق واریز به شماره حساب اعلامی پرداخت خواهد شد. همچنین شرکت های سرمایه گذاری هامون صبا تامین، سرمایه گذاری تدبیر، سرمایه گذاری صبا تامین، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر، صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری امید و گروه مالی ملت به مدت دو سال دیگر به عنوان اعضای هیات مدیره جدید ابقا شدند. انتهای پیام


instrument

این نمادها مجمع برگزار می کنند

نبض بورس

این نمادها مجمع برگزار می کنند 11:38 - 28 دی 1400 پ نماد های معاملاتی شرکت نیوپان 22 بهمن چنوپا، شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران ثنظام و شرکت قند بیستون قیستو متوقف می شوند. به گزارش نبض بورس  به نقل از کدال، نماد های معاملاتی شرکت نیوپان 22 بهمن (چنوپا 1)، شرکت سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران (ثنظام 1) و شرکت قند بیستون (قیستو 1) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مورخ 1400/10/30 در پایان معاملات امروز سه شنبه مورخ 1400/10/28 متوقف می شوند. مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران مطالب مشابه بساما مجمع برگزار می کند دلیل توقف این نمادها چیست؟ چرا سدبیر متوقف شد؟ بازگشایی این نماد پس از 60 دقیقه دیگر افشای اطلاعات باعث توقف این نماد شد تگ ها: توقف نماد چنوپا ثنظام قیستو 0


instrument

سقوط شاخص به کانال 1.2 میلیونی در اوج انفعال سازمان بورس و ظنز تلخ رضایی!

بورس پرس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وضعیت وخیم و بحرانی بازار سهام در حالی وارد هیجدهمین ماه شده که با وجود همه وعده ها و مصوبات و بسته های حمایتی دولت گذشته و جدید، هیچ نشانه ایی از بهبود اوضاع نشده تا موج بی اعتمادی، گلایه و اعتراض سهامداران زیان دیده تا 80 درصدی هم ادامه دار باشد. براساس این گزارش، در میانه معاملات امروز بازار سهام، شاخص با ریزش بیش از 23 هزار واحد دیگر به راحتی خط حمایت 1.3 میلیونی را از دست و به کانال 1.2 میلیون ویاحدی سقوط کرد. این ریزش ناشی از تداوم افت قیمت سهام اکثر شرکت ها مخصوصا" بزرگان شاخص سازی چون فولادمبارکه، ملی مس، سرمایه گذاری غدیر، پتروشیمی پدریس، بانک ملت و دیگر شرکت های بزرگ و متوسط بود. سقوط شاخص به این کانال منفی در شرایطی رخ داد که از نظر فعالان بازار سرمایه، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سپس دیگر وزیران اقتصادی دولت فعلی و قبلی، مقصر اصلی این شرایط اسف بار بازار سرمایه هستند که با وجود همه برنامه ها و مصوبات و وعده ها، هنوز نتوانسته راهکاری برای درمان بی اعتمادی سهامداران ارایه دهند. از سوی دیگر نه تنها خبری از پیش بینی و وعده محسن رضایی معاون اقتصادی رییسی مبنی بر شاخص 1.7 میلیون واحدی نشده و قول آبان ماه وی مبنی بر آینده بسیار خوب بورس به سهامداران، عملی نشده، بلکه روز به روز سرمایه های بیشتری در بازار سهام، ذوب و بخار می شود. جواد عشقی هم که از 21 مهر ششمین رییس سازمان بورس شده و در روزهای آغارین ریاست، وعده ها و برنامه هایی برای بهبود اوضاع داده بود و حتی از متغیرهای کلان بازار و سودآوری شرکت ها ابراز رضایت کرده بود، طی هفته های اخیر نه تنها نتوانسته اقدامی انجام دهد بلکه انتشار فیلمی از مواضع وی در کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر سود 3.2 ملیون نفر از 6.7 میلیون سهامدار وارد شده سال گذشته، موجب گلایه هایی متعددی از وی شده است. انفعال روابط عمومی سازمان بورس هم از زمان حضور محمدهادی سلیمی زاده از نیمه آبان که نتوانسته فعالیت های رسانه ای موثری به نمایش بگذارد در روزهای اخیر به اوج رسیده و حتی در برابر انتشار این فیلم و مواضع عشقی و درخواست برخی فعالان منبی بر تعطیلی بورس، توضیحی نداده و موضع گیری نکرده است! آن هم در شرایطی که عشقی در جلسه علنی 18 آبان مجلس اعلام کرده بود: با دغدغه نمایندگان و دید وزرای اقتصادی، قطعا بازار سرمایه شرایط مطلوبی را خواهد دید. برنامه ریزی های مناسبی برای بهبود وضعیت انجام شده است. سازمان به تنهایی نمی تواند کاری کند. کوچکترین تصمیم اقتصادی در دولت و مجلس به شکل نوسانات بورس نشان داده می شود. نمی توانید تصمیمی در مورد قیمت گذرای دستوری بگیرید و بگویید اثرگذار نیست. قیمت گذاری دستوری در برخی صنایع وجود دارد و بر اعتماد سهامداران موثر است. با این اوصاف، معلوم نیست روزهای سخت و فرسایشی بورس برای سهامداران و فعالان بازار، چه زمانی و چگونه به پایان خواهد رسید اما آنچه مسلم است این دوره هم با همه چالش ها، انتقادات، اعتراضات و بدبینی ها تمام و دوره تازه ایی از حیات این بازار مهم شروع خواهد شد. روندی که در 54 سال گذشته بورس ایران بارها و بارها تکرار شده است.   انتهای پیام


instrument

وضعیت نامطلوب ماشین آلات راهداری؛ معاون وزیر راه: هپکو 300 میلیارد تومان گرفت، اما یک پیچ هم تحویل نداد

تسنیم نیوز

- اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، امیرمحمود غفاری اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، مجموعه وزارت خانه به دنبال این است تا با فراهم کردن ظرفیت های جدید تامین منابع مالی غیر دولتی وضعیت بخش حمل ونقل را بهبود بخشد و دراین راستا اقدامات متعددی را پیگیری و دنبال می کند. وی افزود: در حوزه حمل و نقل چند موضوع جدید وجود دارد. اولین مورد اینکه ظرف بودجه عمرانی کشور با حجم اعتبارات مورد نیاز برای پروژه های تعریف شده فعلی در پیوست های بودجه هیچ تناسبی ندارد. به عنوان مثال در حوزه جاده و ریل برآورد هزینه اجرای پروژه های تعریف شده بیش از یک میلیون و صد هزار میلیارد تومان است. در حالی که بودجه ای که برای این کار وجود دارد در سال جاری  حدود 11 هزار میلیاردتومان است. به همین دلیل باید به دنبال روش های جایگزین تامین اعتبار بود و همزمان باید پروژه ها را  متناسب با پیشرفت و اثرگذاری آن ها اولویت بندی کرد تا بتوان سریعتر برای تکمیل پروژه های دارای اولویت برنامه ریزی کرد. لذا با توجه به اینکه جزییات بودجه را مجلس تصویب می کند، این مهم توجه مجلس را هم می طلبد. غفاری با بیان اینکه راهکار دیگر حل مشکل، جذب سرمایه های غیر دولتی است، گفت: ظرفیتی در سال 99 در قالب تبصره 19قانون بودجه وجود داشت که متاسفان هبرای سال 1400این ظرفیت در مجلس حذف شد. سال گذشته از این تبصره 8500 میلیارد تومان برای پروژه ها کارسازی شد و برنامه تهیه شده برای امسال نیز حدود 20هزار میلیارد تومان بود که این تبصره حذف شد. حال این تبصره در لایحه دولت برای بودجه 1401 مجددا ارایه شده که امیدواریم به تصویب نهایی نیز برسد.60 هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه هاوی ادامه داد: امسال دو ظرفیت موجود وزارت راه و شهرسازی یعنی صندوق ملی مسکن و صندوق توسعه حمل و نقل به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر این این دو صندوق به طور جدی فعال شده تا به عنوان ابزار های تامین مالی استفاده شوند. به همین منظور در لایحه دولت از مجلس درخواست اجازه شده است که بتوان از محل اموال و دارایی های دولتی و ظرفیت دو صندوق مذکور به عنوان ابزار تامین مالی پروژه ها کارسازی کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک موضوع مهم بحث نگهداری راه ها است که حتی بر اساس حداقل استاندارد های ملی تا 60هزار میلیارد تومان هزینه سالیانه دارد. در صورتی که کل مبالغی که سازمان راهداری برای همه ماموریت های خود در اختیار دارد، یک دهم این عدد هم نیست. لذا وضعیت نگهداری راه ها در حال تبدیل شدن به یک چالش جدی شده است که دلیل آن هم کمبود اعتبارات و عدم تخصیص نیاز های مالی برای رفع مشکلات است. وی افزود: یک راهکار برای حل این مشکل  این است که زمینه برای مشارکت بخش غیر دولتی در نگهداری راه ها فراهم شود.   به هر حال برخی ذی نفعان و کاربران صاحب بارهای سنگین مثل معادن بدون پرداخت هیچ هزینه متناسبی از جاده ها استفاده کرده و استهلاک قابل توجهی ایجاد می کنند. وضع ماشین آلات راهداری نامطلوب استغفاری با بیان اینکه موضوع دیگری که در احکام بودجه به آن توجه شده است، مبحث ماشین آلات راهداری است، گفت: سال هاست که توجهی به نوسازی این ماشین آلات نشده و نه برای خرید و نه برای نوسازی آن ها بودجه ای تعیین و تصویب نشده است. در سال 98بودجه ای بالغ بر 300 میلیارد تومان برای نوسازی این ماشین آلات از محل اعتبارات خسارات حوادث طبیعی تصویب شد، اما سازمان برنامه بودجه این مبلغ را به شرکت هپکو پرداخت کرد و قراردادی با آن ها بسته شد تا این شرکت برای سازمان راهداری خودرو تولید کند که البته یک پیچ هم از آن خودرو ها تحویل سازمان راهداری نشد و لذا وضعیت ماشین آلات راهداری در کشور نامطلوب است. وی ادامه داد: به هر حال در لایحه بودجه مصوب شده که مشابه بند 3ماده 30 قانون احکام دایمی در مورد ماشین آلات راهداری نیز اجرایی شود و ماشین آلات زیر سه سال برای راهداری و راه سازی و امور ساختمانی وارد کشور شود. این یک حکم مهم است و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی نیز مورد توجه قرار بگیرد. معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در مورد مدیریت راه های روستایی کشور گفت: بهسازی راه های روستایی امسال در لایحه دولت استانی شده است و هیچ مسیولیتی بر عهده راهداری و مجموعه راه و شهرسازی نیست. البته نکته دیگر در بحت راه های روستایی 3500میلیارد تومان بدهی انباشته از سال های 94و95است که پیمانکاران را زمین گیر و برخی خدمات این حوزه را نیز مختل کرده است. مشکل قیر سال 1401 حل می شودغفاری با بیان اینکه موضوع دیگری که در این لایحه مطرح شده، بحث قیر است، ادامه داد: تاکنون سابقه نداشته که دولت در این رابطه در لایحه بودجه حکمی ارایه کند و همواره تخصیص قیر رایگان طرح نمایندگان مجلس بوده است، اما امسال دولت در این خصوص نیز حکمی در لایحه پیشنهاد داده است که می تواند بخشی از مشکلات سال آینده در حوزه راه ها را رفع کند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه از بودجه تخصیص داده شده در لایحه بودجه 1401 راضی نیست، گفت: در اعداد و ارقامی که در ردیف های بودجه درج شده، سهم وزارت راه و شهرسازی و رشد آن از جمله کمترین ها بوده است و متوسط رشدی که در ردیف پیوست یک داده شده حدود 14درصد است. این در حالی است که نرخ برخی از مصالح ساختمانی مانند قیر، میلگرد، سیمان و …. بعضا تا 300درصد طی یک سال اخیر افزایش داشته است. لذا طبیعی است با این شکل نمی توان خواسته های مردم در بخش زیرساخت های حمل و نقلی را آن گونه که باید به سرانجام رساند. غفاری با اشاره به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه های غیردولتی افزود: یکی از مواردی که در لایحه بودجه سال آینده دیده شده،  تضمین درآمد های مشارکت غیر دولتی است. به عنوان مثال، در حوزه ساخت آزادراه و با توجه به اخذ عوارض به روشETC، بعضا تا 70 درصد فرار از پرداخت عوارض وجود دارد. لذا در لایحه دولت تضمینی دیده شده که اگر متخلفان از پرداخت عوارض آزادراه هابعد از یک ماه عوارض خود را پرداخت نکنند، مشمول جرایمی شوند که بازدارنده باشد. وی ادامه داد: مجموعا و  فارغ از اینکه در خصوص رشد بودجه در پیوست یک گلایمند هستیم، احکامی که در لایحه دولت دیده شده، احکامی مترقی است و اگر ان شالله به ثمر برسد، علیرغم محدودیت های مالی و مشکلاتی مانند تحریم، می توانیم به آینده  توسعه زیرساخت های صنعت حمل ونقل در کشور امیدوار باشیم. معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تحریم در حوزه حمل و نقل مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: اگر صندوق حمل و نقل شکوفا شود، این مشکلات مرتفع  خواهد شد. اما مهمتر این است که سیاست های حوزه مدیریت حمل ونقل تدقیق شود. وی ادامه داد: بودجه دولت در حوزه حمل و نقل محدود است و سرمایه گذاران بخش خصوصی باید وارد این حوزه شوند، اما سرمایه گذار جایی سرمایه گذاری می کند که از دو شاخصه مهم برخوردار باشد، یکی امنیت و دوم امکان رشد منطقی که این این قانون اقتصاد است. بنابراین باید زمینه را ایجاد کرد تا سرمایه گذار با رغبت به این حوزه ورود کند. غفاری افزود: بحث سرمایه گذاری خارجی نیز مطرح است و امیدواریم با تدابیری که در دولت اندیشیده شده بتوان نسبت به جذب سرمایه خارجی نیز اقدام تاثیرگذاری کرد. انتهای پیام/

تپکو
( 1 )